CRM Selectie

Waarom CRM nu wél moet werken

Veel organisaties investeren in CRM, maar zien beperkte adoptie, losse data en weinig impact op omzet of klantbeleving. Dat kan beter. Wij helpen je het juiste CRM-platform te kiezen én succesvol te implementeren: aangesloten op processen, data en teams, en klaar voor personalisatie, loyalty en AI.

Wat zijn typische signalen dat een CRM-oplossing gaat helpen:

  • Fragmentatie tussen Sales, Marketing, Service en Loyalty
  • Geen 360° klantbeeld, datakwaliteit hapert, AVG-risico’s
  • Te veel handwerk, te weinig automatisering en segmentatie
  • Onheldere requirements en toolkeuze; implementatie stagneert

Onze aanpak: Clear VALUE-methodiek

Vendoronafhankelijk, transparant en gericht op aantoonbare waarde.

In vijf stappen helpen we je om een CRM-platform te selecteren dat jouw bedrijfdsdoelen ondersteunt. Onze VALUE Methodiek hebben we sinds de start in 2015 al voor tientallen opdrachtgevers ingezet, binnen retail, hospitality, maar daarnaast ook in tal van andere branches. De methodiek ganarandeert intern draagvlak en de keuze en implementatie van de CRM-oplossing die het beste de doelen van jouw organisatie ondersteunt. Omdat wij vendoronafhankelijk zijn, kunnen we in alle vrijheid jou helpen om de beste CRM-oplossing te selecteren.

Onze aanpak bestaat uit vijf stappen:   

De Clear VALUE Methodiek: van datastrategie tot platformselectie

1) Vision: waarom hebben we het nodig?
We zorgen voor een eenduidige visie op het nut van een CRM-oplossing. We scherpen doelen en KPI’s aan: omzetgroei, CLV/retentie, CAC, conversie, NPS, first-contact-resolution, time-to-value. We definiëren use cases die waardevol zijn. 

2) As Is: wat hebben en kunnen we?

We inventariseren de huidige data, processen, skills en tools. Denk aan datastromen (webshop, POS, events, support, email), bronsystemen (ERP, e-commerce, service), datakwaliteit, integraties (iPaaS/ESB), skills en tools. We maken duidelijk wat blijft, wat weg of beter kan en wat er mist.

3) Looking Ahead: wat hebben we nodig en is schaalbaar?

We vertalen ambities en doelen naar de data, databronnen, processen, tools en skills die we nodig hebben. En die schaalbaar zijn naar de toekosmt, en dus met je meegroeien. Dat scheelt nu kosten en complexiteit, maar biedt wel de gewenste groeimogelijkheden.

4)Useful Solutions

We bepalen hier welke oplossingen (CRM-platform) en skills het meest aansluiten bij de ambities en doelen van jouw organisatie. We nemen ook de bestaande oplossing mee, als die past bij de gestelde eisen en wensen. En we bespreken ook ideeën die je zelf mogelijk hebt. We gebruiken onze eigen database met CRM-oplossingen om een eerste selectie te maken. Via een RFI, RFP, een Pakketvergelijking, een business case en een review van klanten van het pakket komen we tot een selectie van de meest geschikte oplossingen, waaruit de twee meest geschikte kandidaten komen.

5) Execution As Planned

Dan volgt de implementatie. De voorbereiding en uitvoering doen we in nauw overleg met een team van jouw organisatie en de leverancier van de geselecteerde CRM-oplossing of zijn partner. Wij zorgen ervoor dat het CRM-pakket zo wordt geïmplementeerd, dat het foutloos werkt en dat jouw team erbij betrokken is en goed getraind aan de slag kan.     

Wat je concreet krijgt

  • Helder visiedocument
  • Requirements-matrix en RFI/RFP-documenten
  • Long- & shortlist, demo-scripts en objectieve scorecards 
  • Beslisnotitie voor MT/Board, inclusief TCO en risico’s 
  • Implementatie-roadmap met sprints en mijlpalen
  • Data-migratie- en integratie-plan (CRM ↔ CDP/ERP/e-commerce/BI)
  • Adoptie- & trainingsplan + governance en runbook
CRM selectie

Ontdek onze aanpak

Welke vragen heb jij over CRM-oplossingen? Over welk CRM-systeem wil je meer weten? Ben je benieuwd waarom onze aanpak zo goed werkt? Neem vrijblijvend contact op: klik hieronder en plan direct een kort kennismakingsgesprek in of stuur ons een bericht: we maken graag tijd voor je vrij!

Plan een afspraak Contactgegevens

afbeelding