28 mei 2025
CRM & LoyaltyPersonalisatieData StrategieCDPMaken 11 sterspelers samen een top voetbalteam?
Ik vind het best een stevige overname: Salesforce koopt Informatica. Wat betekent dit voor Customer Data Management?
In 2013 werd het CDP Institute opgericht door David Raab. Sindsdien was het CDP een aparte categorie en groeide het aantal Customer Data Platforms explosief. Marketeers met tech-wensen zochten één klantbeeld, IT wilde minder data-incidenten. En softwarebedrijven...? Die gaven hun oplossingen graag het label “CDP”, ook als het dat soms niet helemaal waar was..
Van hype naar fundament voor eigen deeloplossingen
Salesforce speelde eerst de rol van skepticus. CDP zou als hype overwaaien. Maar de vraag van MarTech-specialisten uit de markt hield aan, en dus volgden een eigen propositie en overnames (o.a. Krux, Evergage, Datorama en Mulesoft), korte vrijages (o.a. Thunderhead) en elke 2 jaar (maar dat kan toeval zijn) een naamwisseling om beter de connectie met de MarTech-doelgroep te vinden:
- Salesforce Customer 360 Audiences
- Salesforce CDP
- Salesforce Data Cloud
Echt open integratie?
Salesforce kon, en tot nu toe nog steeds, vooral goed integreren met... Salesforce; iets dat fundamenteel afwijkt van de bestaande 80 CDP's die er in Europa in de markt beschikbaar zijn (True CDP en composables). Wil je snel en makkelijker integreren met maakt-niet-uit welke databron? Composable werken met je hele datastack? Dan waren er betere alternatieven.
Met de overname van Informatica lijkt Salesforce een serieuze stap te willen zetten in enterprise data management en echt open integratie met het bredere data landschap. Informatica brengt volwassenheid in data-integratie, governance en (meta)databeheer – plus de erfenis van Allsight, de CDP die zij in 2019 overnamen.
Wat nu?
- Gaat Salesforce eindelijk écht open integreren met de datawereld buiten haar muren?
- Wordt Data Cloud eindelijk net zo flexibel als de composable CDP’s waar veel MarTech-officers nu op vertrouwen?
- Of blijft het toch vooral een sterke suite-oplossing, optimaal zolang je in het Salesforce-universum blijft?
Interessante tijden..
https://lnkd.in/esUkNJcz